Στέβια

 

 

 

Η στέβια είναι ένα φυτό από την Βραζιλία και την Παραγουάη. Σε αυτές τις περιοχές χρησιμοποιείται από το 1800 ως γλυκαντικό, σε ροφήματα και τρόφιμα. Τα φύλλα της είναι 40 με 50 φορές πιο γλυκά από τη ζάχαρη.

Στην Ιαπωνία η στέβια χρησιμοποιείται από το 1970. Σε υπόλοιπες περιοχές του πλανήτη έχει περάσει αρκετά εμπόδια μέχρι να πάρει έγκριση.Το 2008 εγκρίνεται στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία και την ίδια χρονιά ο FDA (Αμερικάνικος Οργανισμός Τροφίμων Φαρμάκων) την χαρακτηρίζει ως γενικά ασφαλή (GR AS). Το 2010 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ασφάλεια τροφίμων αναγνωρίζει τους γλυκοζίτες στεβιόλης ως ασφαλείς για κατανάλωση (ESFA).

Το 2011 η Ευρωπαϊκή Ένωση δίνει την έγκριση για τη χρήση της στέβιας σε τρόφιμα και ποτά σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες. Σε εμάς σήμερα φτάνει στην επεξεργασμένη μορφή της και όλες οι εγκρίσεις αφορούν αυτή τη μορφή και όχι αποξηραμένα φύλλα ή σκόνη αυτών.
Βρίσκεται ως γλυκαντικό ενωμένη με κάποιο άλλο πρόσθετο όπως η ερυθριτόλη, δεξτρόζη, μαλτοδεξτρίνη. Θέλει προσοχή στις ετικέτες γιατί η δεξτρόζη π.χ. έχει επίδραση στο σάκχαρο ενώ η ερυθριτόλη όπως όλες οι πολυόλες μπορεί να έχουν υπακτική δράση ή να προκαλέσουν τάση για ναυτία, εμετό και γαστρεντερική δυσφορία.


Ιδιότητες:
1. Είναι 200-300 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη 
2. Έχει μηδενικές θερμίδες
3. Αντέχει στις υψηλές θερμοκρασίες
4. Αντέχει στις αλλαγές του pH. 
Γι΄αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στη μαγειρική. Το ημερήσιο όριο είναι 4mg/kg. σωματικού βάρους το οποίο πρακτικά δεν φτάνουμε.

 

Πιθανά οφέλη ίσως να είναι:
1. Η θετική επίδραση στη μεταγευματική γλυκόζη και ινσουλίνη
2. Η μείωση των LDL και TG
3. Η αρνητική σχέση με κάποιες μορφές καρκίνου (λευχαιμία, στομάχου, πνεύμονα)

 

Όμως χρειάζεται παραπάνω έρευνα. 

Στα πιθανά αρνητικά που επίσης ερευνώνται όπως και για όλα τα μη θερμιδογόνα γλυκαντικά είναι η επίδραση στα βακτήρια του εντέρου, στους μηχανισμούς επιβράβευσης (και άρα στις λιγούρες για γλυκιά γεύση) και η πιθανή απενεχοποίηση και τελικά μεγαλύτερη κατανάλωση φαγητού και ειδικά μη ιδιαίτερα θρεπτικού στην θέση τροφών με υψηλή θρεπτική αξία π.χ. γλυκά με στέβια. 

Γίνεται κατανόητο πως ούτε η στέβια όπως κανένα τρόφιμα δεν είναι πανάκεια. Η ουσία είναι να δομούμε μια ισορροπημένη διατροφή καλύπτοντας τις ανάγκες μας και διατηρώντας ένα υγιές βάρος.

 

 

Πηγές:

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CF%84%CE%AD%CE%B2%CE%B9%CE%B1

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/stevia-side-effects#overview1

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/stevia/faq-20057856

https://www.health.harvard.edu/blog/artificial-sweeteners-sugar-free-but-at-what-cost-201207165030

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-drinks/artificial-sweeteners/

 

Τελευταία τροποποίηση 3/4/2018