Χορτοφαγία στα παιδιά: Σωστή επιλογή;

Σε αυτό το ερώτημα δεν υπάρχει απόλυτη απάντηση.

Η χορτοφαγία είναι μια διατροφική στάση που κερδίζει ολοένα περισσότερα άτομα παγκοσμίως. Πολλοί οργανισμοί και σύλλογοι (Ακαδημία Διατροφής και Διαιτολογίας, Σύλλογος Διαιτολόγων Καναδά, Αμερικάνικη Ένωση Καρδιολογίας, Αμερικάνικη Διαβητολογική Εταιρεία) τοποθετούνται θετικά απέναντι στην χορτοφαγία και υποστηρίζουν ότι μια καλά σχεδιασμένη χορτοφαγική διατροφή καλύπτει τις διατροφικές ανάγκες των ατόμων σε όλο τον κύκλο ζωής και προάγει την υγεία. Μεταξύ άλλων η χορτοφαγία φαίνεται να βοηθά  στην προστασία από διαβήτη τύπου 2, ισχαιμικά επεισόδια, υπέρταση, κάποιους τύπους καρκίνου και παχυσαρκία. 

Με βάση τις παραπάνω πληροφορίες μπορεί να υποστηριχθεί ότι η υιοθέτηση χορτοφαγικών συνηθειών μπορεί να είναι πολύ ωφέλιμη στα παιδιά. Ερευνητικά φαίνεται ότι τα παιδιά και οι έφηβοι που είναι χορτοφάγοι καταναλώνουν λιγότερο κορεσμένα λιπαρά/ χοληστερόλη και περισσότερα φρούτα, φυτικές ίνες και λαχανικά.
Ωστόσο η απόφαση αυτή θα πρέπει να ακολουθείται από σωστό σχεδιασμό. Παρακάτω παρατίθενται κάποιοι προβληματισμοί.
 
Το ιδανικό διατροφικό μοντέλο για ένα παιδί πρέπει να πληρεί κάποιες προδιαγραφές:
  • Να καλύπτει τις διατροφικές του ανάγκες
  • Να προάγει την ανάπτυξη του
  • Να είναι ασφαλές
  • Να είναι εφαρμόσιμο και πρακτικό
  • Να προσδίδει ποιότητα ζωής και απόλαυση
Είναι δεδομένο ότι ένα παιδί:
  • Έχει αυξημένες διατροφικές ανάγκες λόγω ανάπτυξης ( πχ πρωτεινης ασβεστίου, σιδήρου, ψευδαργύρου)
  • Τρώει μικρότερες ποσότητες φαγητού και χορταίνει πιο εύκολα
  • Μπορεί να εμφανίσει ξαφνικά απέχθεια σε τρόφιμα που πριν κατανάλωνε
  • Μπορεί να αρνηθεί να δοκιμάσει νέα τρόφιμα (νεοφοβία)
  • Επηρεάζεται ισχυρά αρχικά από το οικογενειακό περιβάλλον και στην συνέχεια από το περιβάλλον του σχολείου και των φίλων του.
Με αυτά τα δεδομένα εάν η επιλογή ενός χορτοφαγικού πλάνου έχει αρκετούς περιορισμούς, γίνει πρόχειρα ή υπό πίεση θα φέρει αρνητικά αποτέλεσμα. Μπορεί να διαφοροποιήσει το παιδί από τους συνομηλίκους του σε μεγάλο βαθμό, να αυξήσει το άγχος γύρω από τη διατροφή και να επιφέρει ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά.
Τέλος, το πιο σημαντικό από όλα είναι ότι συνηθως η χορτοφαγία επιλέγεται από ενήλικες μετά από φιλτράρισμα όλων των πληροφοριών και είναι μια συνειδητή απόφαση. Στα πλαίσια της ελευθερίας επιλογής, ακόμα και σε μικρές ηλικίες, είναι επιθυμητό να αφεθεί το παιδί να επιλέξει αν επιθυμεί να ακολουθήσει την χορτοφαγία και όχι να του "επιβληθεί" ως οικογενειακός τρόπος διατροφής αλλά ούτε και να του "απαγορευτεί" από φόβο του διαφορετικού ή της μη κάλυψης των θρεπτικών αναγκών.
 
Σε κάθε περίπτωση ένα παιδί πρέπει να βρει υποστήριξη για το είδος της διατροφής που θέλει να ακολουθήσει, διαφυλάσσοντας ότι καλύπτονται οι διατροφικές του ανάγκες και προάγεται η άναπτυξη του
 
Πρασκτικά για να μπορέσει να "χωρέσει" η κατανάλωση κρέατος σε μια χορτοφαγική οικογένεια μπορούν να γίνουν υποχωρήσεις όπως:
  • Να ακολουθώνται για το παιδί οι γραμμές της υγιεινής μας μεσογειακής διατροφής που ούτως ή άλλως δεν προάγει την συχνή κατανάλωση κόκκινου κρέατος, αλλά την κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, οσπρίων, ψαριών, ελαιολάδου.
  • Να επιλέγονται ζωικά προιόντα που πληρούν κάποιες προδιαγραφές πχ βιολογικά αυγά/ κρέας, ελεύθερα ψάρια και όχι ιχθυοτροφείου

Επίσης είναι σημαντικό:

  • Να διδαχθεί στο παιδί η έννοια της ισορροπημένης διατροφής που σποραδικά μπορεί να συμπεριλάβει και ανθυγιεινά τρόφιμα στο πλαίσιο της κοινωνικής ζωής για να μην αναπτυχθούν εμμονές από την πληρη στέρηση.
  • Να δοθεί η ελευθερία στο παιδί να αλλάζει γνώμη από την μία θέση στην άλλη χωρίς ενοχές.

 

Οι τακτικές εξετάσεις που θα ταυτοποιούν ότι οι ανάγκες του παιδιού καλύπτονται είναι σημαντικές σε περίπτωση χορτοφαγίας.

Χρειάζεται σωστή καθοδήγηση από επαγγελματία διαιτολόγο για να ακολουθηθεί σωστά η χορτοφαγία ειδικά σε νεαρές ηλικίες.

 
Πηγές:
https://www.eatrightpro.org/-/media/eatrightpro-files/practice/position-and-practice-papers/position-papers/vegetarian-diet.pdf
https://www.webmd.com/parenting/raising-fit-kids/food/features/should-kids-go-vegetarian#1
https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/vegetarian-vegan-children/
 
Τελευταία τροποποίηση: 7/12/20