Καρδιαγγειακά νοσήματα και διατροφή

Τα καρδιαγγειακά νοσήματα αναφέρονται σε ένα εύρος ασθενειών που πλήττουν την καρδιά και τα αιμοφόρα αγγεία με μεταξύ άλλων την στεφανιαία νόσο, την περιφερική αγγειοπάθεια, το εγκεφαλικό επεισόδιο.Υπολογίζεται ότι 1 στους 4 θανάτους αντρών στις ΗΠΑ οφείλεται σε καρδιολογικά προβλήματα, ενώ στην Ευρώπη 4.000.000 θάνατοι φαίνεται να οφείλονται σε νοσήματα της καρδιάς, με τους άντρες να εμφανίζονται λίγο πιο ευάλωτοι.

Μεταξύ των παραγόντων κινδύνου συγκαταλέγονται:
  • Η αρτηριακή υπέρταση
  • Τα υψηλά επίπεδα χοληστερόλης
  • Ο διαβήτης
  • Η παχυσαρκία
  • Η ανθυγιεινή διατροφή
  • Η υπερκατανάλωση αλκοόλ
  • Το κάπνισμα
  • Η καθιστική ζωή
  • Το άγχος
Όπως γίνεται κατανοητό η υγιεινή διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην πρόληψη των καρδιολογικών προβλημάτων αφού εμπλέκεται με αρκετούς από τους παράγοντες κινδύνου.

Παρακάτω δίνονται κάποιες διατροφικές συμβουλές για την υγεία της καρδιάς σας:
  1. Μειώστε τα κορεσμένα λιπαρά που βρίσκονται στο κρέας, στα πλήρη γαλακτοκομικά, στα γλυκά και τα trans λιπαρά που βρίσκονται σε επεξεργασμένα φυτικά έλαια και τρόφιμα. Προτιμήστε να λαμβάνετε ωφέλιμο λίπος από το ελαιόλαδο, τα ψάρια, το αβοκάντο και τους ξηρούς καρπούς.
  2. Εστιάστε στα ω3 λιπαρά οξέα. Τις μορφές EPA και DHA τις λαμβάνετε από τα λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός, οι σαρδέλες, ο φρέσκος τόνος, το σκουμπρί. Η συνιστώμενη ποσότητα είναι 180gr λιπαρού ψαριού την εβδομάδα που σας αποδίδει 500mg ω3 λιπαρά οξέα την ημέρα κατά μέσο όρο. Τη μορφή ΑLA την προσλαμβάνετε από φυτικές πηγές (λιναρόσπορο, καρύδια) και 2 κουταλιές της σούπας την ημέρα είναι αρκετές. 
  3. Μειώστε την προσλαμβανόμενη χοληστερόλη. Υψηλής περιεκτικότητας σε χοληστερόλη είναι τα αυγά, κάποια θαλασσινά όπως οι γαρίδες και το χταπόδι, το λιπαρό κρέας, το συκώτι, τα λιπαρά τυριά, τα γλυκά.
  4. Περιορίστε την κατανάλωση αλατιού προσέχοντας τις κρυμμένες πηγές (επεξεργασμένα τρόφιμα, αλμυρά τυριά, ελιές)
  5. Περιορίστε τη ζάχαρη και τα γλυκά.
  6. Καταναλώνετε καθημερινά 5 μερίδες από φρούτα και λαχανικά. Δώστε βαρύτητα στην πολυχρωμία καταναλώνοντας για παράδειγμα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, πορτοκαλί πιπεριές, κόκκινες ντομάτες, πορτοκάλια, μήλα, σταφύλια. 
  7. Ελαττώστε την κατανάλωση αλκοόλ σε 2 μερίδες την ημέρα το μέγιστο. Μία μερίδα θεωρείται 45ml ποτού τύπου ουίσκι,βότκα, τζιν/ 120ml κρασί/ 330ml μπύρα.
  8. Διατηρήστε ένα υγιές βάρος.
Κρατήστε κατά νου ότι η μεσογειακή διατροφή, εκπρόσωπος της οποίας είναι η χώρα μας είναι ιδανική για την προστασία της καρδιάς σας!