Διατροφικές οδηγίες διαβήτη

Τι είναι ο διαβήτης

Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μία χρόνια νόσος που χαρακτηρίζεται από την διαταραχή είτε της έκκρισης, είτε της δράσης της ινσουλίνης, είτε σε συνδυασμό αυτών των δύο και έχει ως συνέπεια την πρόκληση σχετικής ή απόλυτης έλλειψης ινσουλίνης. 

Διαγνωστικά κριτήρια

  ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΑ ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΑΝΟΧΗΔΙΑΒΗΤΗΣ 
Γλυκόζη νηστείας 80 - 110 110-125 >=125
Γλυκόζη 2 ώρες μετά <140 140-200 >=200

Στατιστικά στοιχεία στην Ελλάδα

Τα στατιστικά στοιχεία με βάση τον οργανισμό IDF (International Diabetes Federation) μας δείχνουν ότι παγκοσμίως 1 στους 12 πάσχουν από διαβήτη και 1 στους 2 δεν το γνωρίζει.
Όσο αφορά την Ελλάδα, μελέτη που πραγματοποιήθηκε στην Αττική έδειξε ότι το 7,8% των ανδρών πάσχει από διαβήτη και αντίστοιχα το 6% των γυναικών. Επίσης το 8-10% του πληθυσμού πάσχει από Σύνδρομο Διαβήτη.
Τέλος το πιο σημαντικό στοιχείο είναι ότι το 70% των περιπτώσεων των ασθενών που πάσχουν από διαβήτη τύπου 1, αλλά και από διαβήτη τύπου 2 μπορεί να αποφευχθεί με διατροφή και άσκηση.

Διατροφικές συστάσεις (ADA) (Πηγή: Αρχές Κλινικής Διατροφής, 4η έκδοση)
  • Οι ημερήσιες θερμίδες θα πρέπει να καθορίζονται ανάλογα με τις ατομικές ανάγκες, ώστε να διατηρείται ένα επιθυμητό σωματικό βάρος. Ωστόσο το 55-60% των ενεργειακών αναγκών θα πρέπει να καλύπτεται κυρίως από μη επεξεργασμένους υδατάνθρακες, δίνοντας προτεραιότητα σε τρόφιμα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη.
  • Η διατροφή ενός διαβητικού θα πρέπει να περιέχει 20 - 30γρ. διαιτητικών ινών. Η κατανάλωση 30 - 40γρ. όπως συστήνουν μερικοί, είναι δύσκολη για τους περισσότερους ασθενείς και μπορεί να συνοδευτεί από μη αποδεκτά γαστρεντερικά συμπτώματα.
  • Όσο αφορά στο συνολικό λίπος θα πρέπει να αντιστοιχεί στο 30% ή και λιγότερο των συνολικών θερμίδων. Συστήνεται τα κορεσμένα λίπη να αντιστοιχούν σε <7% της συνολικής ενέργειας, ελάχιστη κατανάλωση trans λιπαρών οξέων και πρόσληψη χοληστερόλης <200mg ημερησίως. Η κατανάλωση ψαριού 2 φορές την εβδομάδα μπορεί να είναι χρήσιμη για την αύξηση της πρόσληψης ω-3 λιπαρών οξέων.
  • Στη συνέχεια η πρόσληψη πρωτεϊνών πρέπει να είναι περίπου 0,8 γρ./κιλό/ημέρα ή 15% των συνολικών θερμίδων.
  • Η πρόσληψη αλατιού πρέπει να ελαχιστοποιείται, καθώς επίσης η πρόσληψη αλκοόλ πρέπει να είναι περιορισμένη (ένα ποτό την ημέρα ή λιγότερο για τις γυναίκες και δύο ποτά ή λιγότερο για τους άντρες).